Dubaj bardzo często wyskakuje mi z przysłowiowej lodówki. I to zazwyczaj w najmniej oczekiwanych miejscach i sytuacjach. Podobnie było, gdy w sercu biznesowego Gdańska, pojawił mi się nagle bilet na metro w Dubaju. I nie, nie wypadł mi on z kieszeni. O tym co i jak opowiem jednak za chwile, skupmy się najpierw na kwestiach merytorycznych dotyczących tych biletów.
W Dubaju obowiązuje jeden bilet na wszystkie środki komunikacji miejskiej tzw. karta Nol. Jednak, w zależności od tego jakie masz plany i potrzeby, możesz wybrać różne rodzaje kart.

Gdzie kupić taki bilet?
Karty Nol można zakupić na kilka sposobów, między innymi, w kasach biletowych. Na każdej stacji metra znajdziesz taką kasę, bez problemu. Najczęściej znajdują pomiędzy bramkami, przez które trzeba zakupione bilety przeciągnąć.


W około covidowej rzeczywistości może się tak zdarzyć, że w danej kasie zastaniesz, tylko i wyłącznie, puste krzesło. Tak jak na moich zdjęciach.
Wtedy musisz się zwyczajnie rozejrzeć za jakimś automatem. Ich też jest najczęściej kilka na wszystkich stacjach, dlatego nie sądzę, żeby był z tym jakiś problem.

Metro w Dubaju – warianty biletów
W użyciu jest kilka bardzo różnych wariantów kart Nol. Nie ma jednak sensu, żebym opisywała je wszystkie. Z punktu widzenia turysty i podróżnika, który w mieście będzie przebywał raptem kilka, kilkanaście dni, to zainteresować Cię mogą najwyżej trzy rodzaje tych kart.
Długo zastanawiałam się jak w czytelny i przejrzysty sposób przedstawić te najważniejsze różnice pomiędzy nimi. Niestety, nie wpadłam na nic oryginalnego, dlatego zastosowałam starą poczciwą tabelkę.
Kryteria | Czerwona karta (Red Card) ![]() | Srebrna karta (Silver Card) ![]() | Złota karta (Gold Card) ![]() |
Można ją wykorzystać w: | metro autobusy tramwaj | metro autobusy tramwaj abra Dubai Ferry Dubai Water Taxi Dubai Water Bus taksówki | Podobnie jak kartę Silver, jednak nie wszystkie środki transportu oferują klasę Gold |
WAŻNE: | Do wykorzystania tylko w jednym środku transportu na raz np. tylko na podróże metrem, albo tylko tramwajem | Można z niej korzystać w wielu różnych środkach transportu, podczas jednej podróży. | Można z niej korzystać w wielu różnych środkach transportu. Jako jedyna upoważnia do przejazdu w klasie GOLD. |
Minimalny koszt zakupu: | 6 AED, w tym 4 AED do wykorzystania na przejazdy | 25 AED, w tym 19 AED do wykorzystania na przejazdy | 25 AED, w tym 19 AED do wykorzystania na przejazdy |
Limity | 10 przejazdów w ogóle 5 przejazdów dziennie | Doładować ją można do kwoty max. 1000 AED | Maksymalna kwota doładowania to 500 AED |
Termin ważności | 90 dni | 5 lat | 5 lat |
Format | bilet papierowy | karta plastikowa | karta plastikowa |
Wyjaśnijmy sobie kilka kwestii, które pojawiły się w mojej tabeli.
Czym się wyróżnia klasa Gold?
Absolutnie niczym. Z mojego punktu widzenia, poza ilością pasażerów – najczęściej jest pusta – klasa Gold nie różni się zupełnie niczym.
Jedyne co przychodzi mi do głowy, i działa na korzyść podróży w tym przedziale, to jego lokalizacja. Przedziały klasy Gold są zawsze na początku składu. Natomiast na końcu składu, są zazwyczaj przedziały dla pań. Dlatego jeśli, któryś z Panów chciałby koniecznie podziwiać widoki przez przednią szybkę, to faktycznie, może warto pokusić się o bilet w klasie Gold.
Ostatecznie można też zagrać zagubionego turystę i korzystać z tego przedziału aż Cię ktoś stamtąd nie wyrzuci. Ale jakby się to kto pytał, to nie wiesz tego ode mnie. Wyprę się wszystkiego. Ostrzegam uczciwie.
Nie wiesz o co chodzi z widokami z przedniej szyby w metrze? No to ewidentnie nie czytałeś mojego wpisu o 4 powodach, dla których warto podróżować metrem w Dubaju, ale spokojnie nic straconego. Kliknij tylko tu.

Doładowywanie kart
Wszystkie karty możesz ponownie doładować. Zarówno w kasie, jak i w automacie czy online. Jeśli pokusisz się na doładowanie online to wystarczy tylko numer karty Nol i Twojej karty kredytowej. Bułka z masłem.
Podsumowanie tabelki
Jeśli zakładasz, że będziesz podróżował, tylko i wyłącznie, metrem i nie masz ambicji na jazdę w klasie Gold, to nie zawracaj sobie głowy innymi kartami niż Red Nol Card. Jeśli jednak cenisz sobie wygodę i chcesz swobodnie poruszać się po mieście, to Silver Card będzie jak znalazł. Z nią możesz swobodnie przesiadać się z metra do autobusu, z autobusu do tramwaju, a z tramwaju do autobusu wodnego itd., dopóki starczy Ci środków na karcie.
Jak korzystać z kart Nol?
Gdy już zdecydujesz, która karta jest dla Ciebie najlepsza i zakupisz jedną z nich, to nie chowaj jej za głęboko. Aby wejść do metra będziesz musiał ją przyłożyć na bramkach, zarówno przy wejściu, jak i wyjściu.
Jeśli balans Twojej karty jest powyżej 7,5 AED to bramka wyświetli Ci aktualny stan i zwyczajnie się otworzy. Gdyby jednak okazało się, że balans jest niższy niż ta kwota, to będziesz ją musiał doładować w kasie albo w automacie, a bramka pozostanie zamknięta.
Przy wyjściu z metra, również trzeba przyłożyć kartę. Kwota, którą wtedy zobaczysz na wyświetlaczu, to bieżący stan Twoich środków na karcie. Jest już ona pomniejszona o koszty właśnie odbytej podróży.
To o co w końcu chodzi z tym Gdańskiem?
W zeszłym roku, jak gdyby nigdy nic, wysiadłam sobie z trójmiejskiej SKM na stacji Gdańsk Przymorze. Uznałam, że dobrze byłoby złapać jakąś kanapkę, więc weszłam do najbliższej kawiarni. A tam na drzwiach wejściowych przywitała mnie taka oto informacja:


2 komentarze
Pingback:
Pingback: